lördag 22 januari 2011

Det universala sökandet

Alla söker och söker och detta tar sig olika uttryck för olika personer. Men det som är konstant och universalt är att vi människor söker något större, något oförklarligt. För vissa resulterar det i missbruk av olika slag, dans och teater för andra och vissa söker sig till religion för att få svar på det som vetenskapen inte klarar av att förklara.

Detta sökande tar sig lika unika uttryck som det finns människor. Personligen så har mitt inre sökande fört mig till ett högre mål med min existens. Jag är inte religiös men jag känner en stark koppling till något större bortom mina fem sinnen. Nyfikenhet och entusiasm för mig vidare mot mer insikter och djupare upplevelser.

Mitt sökande efter mening har givit mig en agenda som är bortom mig själv. Mitt sökande har resulterat i att jag försöker tillägna mitt liv åt att sprida godhet i världen. Istället för att leva själviskt så försöker jag leva för andras lycka.

Själviskat osjälviskt skulle man kunna säga för detta sätt att leva genererar mycket glädje och möjligheter. Det är inte av moraliska skäl utan det är för att jag känner en sann lycka av att se andra människors lycka.  Den glädje som jag upplevde tidigare i mitt liv då jag levde helt själviskt och utan större mål går inte att jämföra mot den glädje jag nu upplever då jag har ett större mål med mitt liv.

Jag är verkligen inget helgon men att leva i godhet har många fördelar och det är därför jag skriver denna blogg så att även du skall inse fördelarna med att bli en positiv kraft i världen. Det är när vi lever för andras/världens lycka som vi själva får uppleva äkta lycka.

Personligen så tror jag att alla religioner i grund och botten är pärlor på sanningens tråd och det är denna tråd jag försöker att dansa på. Inte för att jag tillhör någon speciell tro eller livsåskådning utan bara för jag att inte längre hittar sann glädje i verklighetens många illusioner. Det är den djupare långsiktiga glädjen som fångat mitt hjärta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar